marți, 21 august 2012

Creștinism cu burtă – Dumnezeu te vrea sănătos, tu nu!



Driscoll zicea că prima condiție ca să poți să faci ce te cheamă Dumnezeu pe pământ e să fi viu. Nu moleșit, nu o moluscă plină de dureri, opinteli și oboseală, ci viu, energizat, activ.
Să fi urmaș al lui Isus, soț, părinte, prieten, om care poartă de grijă, etc. implică să poți funcționa optim. Cu genul de alimentație pe care mulți dintre noi îl practicăm + stilul de viață nesănătos în ansamblu nu e de mirare că mulți dintre noi clacăm fizic și nu avem energia să facem bine ceea ce Dumnezeu ne-a chemat să facem!
Mă uit la mine și la prietenii mei apropiați. Undeva între 25 și 45 de ani și din vreo 50, în afară de maxim 10 dintre ei toți au burtă. La mare anul trecut număram bărbații adulți și undeva la 10 bărbați găseam unul fără burtă. România în 5 ani a avansat de undeva de la mijlocul clasamentului până pe locul 2 la capitolul obezitate în Europa. Suntem campioni. Cu ce preț însă?
Creşterea în greutate contribuie la:
Complicaţii ale inimii
Stres asupra funcţiilor organelor
Hipertensiune arterială
Diabet de tip 2
Dificultăţi respiratorii
Ficat gras sau chiar ciroză
Dezechilibre hormonale
Depresie
Infertilitate
Imunitate scăzută
Creşterea nivelului de aciditate în organism contribuie la (în cazul băuturilor zaharate):
Arsuri, indigestie
Afectarea echilibrului acid/alcalin care este esenţial pentru sănătate optimă
Scurgerea mineralelor din oase, ceea ce duce la osteoporoză şi oase slăbite
Consumă smalţul dinţilor şi duce la carii
Duce la o sănătate a dinţilor precară precum îngălbenirea dinţilor şi respiraţie urât mirositoare
Imunitate scăzută
Alimentația nesănătoasă, plină de zaharuri, duce la dezechilibre psihologice care crează:
Dependenţă din cauza cofeinei
Probleme cu somnul
Schimbări bruşte ale dispoziţiei
Depresie
Hiperactivitate
Efecte cardiovasculare:
Bătăi iregulate ale inimii
Stres al inimii
Contractarea vaselor de sânge
Hipertensiune arterială
(Sursa: Evita Ochel, nutritionist, biolog, scriitor si cercetator – wiki.answers.com)
Deci: Obezitatea aduce cu sine probleme ale sistemului circulator. Grăsimea nu se depune doar în afară, ci și pe pereții vaselor de sânge.
Ca să acumulezi găsimea excedentară în general mănânci tot felul de mâncare procesată. În special carne + majoritatea produselor pe bază de lapte + în general produsele ambalate în orice fel de recipient. Toate acestea conțin conservanți. Nu vă mirați de ce există carne care expiră după ani de zile? Yeak. Mă duce cu gândul la baia de formol în care plutesc cadavrele din morgă. Iertați imaginea!
Carnea în general provine de la animale care au un ciclu de creștere de la câteva săptămâni, până la câteva luni. Specimenele respective nu mai sunt animale normale, ci sunt crescute în regim de urgență, umplute cu antibiotice și cu hormoni de creștere și de dezvoltare împotriva firii. Ai porci de 100 de kg în câteva luni? Găini gata să fie tăiate la mărime xxl în 7 săptămâni? Animale inteligente precum porcul sunt crescute în cuști de 1x2 metri și  nu văd lumina zilei decât în momentul în care sunt trimise înspre tăiere. Mediile în care sunt crescuți sunt închise, toxice, chimice. Animale obeze de mici cu dezvoltări anormale. Oă ce provin din ”fabrici” de creștere a găinilor pline cu hormoni de creștere.
Ce să mai vorbim de otrava albă? Pâinea albă, zahărul, sarea? Cum se explică că dacă îți faci un calcul al caloriilor îngurgitate dintr-un suc de 500ml sunt echivalente cu energia pe care o cosumi în 30 minute de fugă?  Mâncăm mult mai mult decât avem nevoie. Băuturile respective în afară de potențiatori de gust și de aromă nu au nici urmă de natural în ele. Vezi toate băuturile carbogazoase gen Coca Cola sau Pepsi.
Unde se duc toate acestea. În organismul nostru. Țesuturi nenaturale, alterate și hormonate. Te miri de cancer?
Mulți dintre noi practică ciclul cofeină – carbohidranți  (băuturile zaharisite) pentru a învinge gravitația unui organism obosit de la supraîncărcarea cu mâncare supra calorică care nu mai poate fi procesată în timp normal. Te miri de unde atâtea probleme cu sistemul digestiv?
Te miri de ce nu poți dormi la ore normale? Există hormoni naturali și necesari pentru depresurizarea organismului care în general se eliberează în corpul uman doar în fusul orar dintre 22 și 24. Câți dintre noi dormim măcar de 2 – 3 ori pe săptămână în respectivul interval? Te miri că suntem stresați și bolnavi când organismul nostru nu se poate odihni și nu poate primi ceea ce nimic altceva decât somnul nu poate să îi ofere?
Când mânânci? Mânânci seara, după 18 – 19? Aproape tot ce mânînci după ora respectivă e o povoară pentru organism, pentru digestie, pentru ciclul normal de somn.
Mâncarea pentru mulți dintre noi este un calmant care ne reduce stresul și un compensator emoțional cu care ne mângâiem în mijlocul necazurilor. Ești stresat și te și pomenești în fața cutiei reci să vezi ce dulce sau sărat poți băga pe gât pentru a rezolva o problemă a sufletului. Să nu râzi:) Și totuși o facem de atâtea ori.
Isus e Pacea noastră și Mângăietorul nostru. Nu avem nevoie de îndulcitori chimici pentru a ne liniști sufletul tulburat. Isus e suficient!
Urmarea lui Hristos implică disciplină. Implică să ne ținem trupul în frâu. Scopul meu recent: jos burta și dobândirea unui stil de viață sănătos.
Ce e de făcut practic?
Cei care moșteniți de la părinți un stil de mâncare și viață nesănătos vă va fi mai greu, dar totuși se poate face ceva.
Hai să ne culcăm la timp și să dormim bine. Hai să facem mișcare 30 de minute, dacă nu în fiecare zi, măcar la două zile. Hai să ne apropiem de El care e pacea și mângăierea noastră atunci când suntem stresați și nu de frigider. Hai să vizităm mai des piețele și să căutăm mâncare crescută organic sau la țară la oameni de încredere. Hai să ne informăm și să vedem dacă găina a crescut normal alergând prin curte luni de zile sau a vegetat săptămâni într-o cușcă mâncând mâncare hormonată.
Vrem să îl urmăm pe Isus? Putem să o facem doar dacă suntem vii. Nu moleșiți și fără energie. Cum mânânci și cum îți administrezi timpul au uneori mai mult de a face urmarea lui Isus și cu nivelul de energie necesar urmării Lui decât expunerea la o învățătură profundă a Scripturii sau o experiență super-spirituală.
O rog de ceva vreme pe Lotte să scrie un rezumat la o carte foarte bună despre metabolism și sănătate pe care tocmai a citit-o în care sunt o grămadă de sfaturi bune despre cum să mânânci și să trăiești sănătos. Sper să aibă timp și să vrea să scrie și să pun pe blog.
Dacă voi aveți sfaturi bune sau chestii care au avut succes în viața voastră în lupta cu obezitatea vă rog să le scrieți la comentarii.
Vă doresc o viață plină de energie în urmarea lui Isus și în slujirea semenilor!
                

8 comentarii:

  1. In ansamblu dau dreptate articolului. Imbuibarea ii considerata unul dintre cele 7 pacate capitale.

    Mai mult, mancatul cu moderatie si chiar mai putin decat se obisnuieste ii sanatos. De fapt o dieta subcalorica ii o metoda cunoscuta de prelungire a vietii pentru diferite animale; se fac acum si studii pe oameni cu diete subcalorice.

    Dar, afirmatia "România în 5 ani a avansat de undeva de la mijlocul clasamentului până pe locul 2 la capitolul obezitate în Europa. Suntem campioni." nu ii adevarata.

    http://www.spiegel.de/international/world/bild-849121-256018.html

    Recent am fost in Germania si comparand muntii de grasime care se misca pe strazi cu dealurile din Romania sustin ca graficul publicat de spiegel.de ii corect.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Așa e Nick, sunt peste tot oameni necăjiți. Am fost în State luna trecută și să vezi minunății pe acolo.
      Eu mă bazam pe un articol pe care l-am citit recent când am zis de top la obezitate, dar și acolo eu m-am încurcat: suntem locul 3, nu 2 (îmi cer iertare aici):
      Am văzut că tabelul de la Speigel e din 2010. Aici e sursa mea din 2012:
      http://www.adevarul.ro/locale/iasi/Paradoxal-criza_ingrasa-_Romania-pe_locul_3_in_Europa_in_topul_obezitatii_0_659334216.html#

      Ștergere
  2. Nu ştiu, cum se pune asta pe blogul tău. Ai dreptate, şi totuşi, în atâta stres mi se pare de neatins
    acest stil de viaţă în societatea noastră. Mai ales în România, unde toţi suntem mai depresivi şi maistresaţi decât ceilalţi din Europa. Poate, dacă ne-am muta în altă parte. În ataşament este un loc fain, care se pare că nu s-a îndepărtat aşa de departe de Eden ca şi lumea noastră. Nu ştiu, dacă ne-ar place acolo, pt. că tânjim după sănătate, linişte, etc, dar stresul de zi cu zi a devenit drogul nostru de toate zilele şi e greu să te desprinzi de el, chiar dacă îl urăşti. Ar fi o soluţie să te muţi în ţara asta ideală şi să trăieşti ca şi ei cu Dzeu, dar nu ştiu cum se poate aduce ce e bun din acea ţară în mediul nostru. . .

    Cu mâncatul sănătos, pui de la ţară, vegetale de la piaţă OK. Şi eu încerc să fac asta pe cât posibil: cumpăr lapte de capră şi brânzeturi de la capră direct, ouă, pui crescute la vecina, legume, fructe de la piaţă, din grădină, dacă se poate. Baiul este că piaţa nu stă la dispoziţia mea seara la ora x, când mă trezesc că aş vrea ceva de acolo, dar LIDL, REAL, KAUFLAND, da. Şi la piaţă nu sunt promoţii, nici marfă şi sortimente aşa de atrăgătoare. Plus, din păcate şi la piaţă este plin de înşelători, care vând marfa de la REAL, ca şi cum ar fi de la Mari neni.

    Recent am fost la doctor, de x-lea oară în ultima vreme cu problemele mele de supraponderabilitate, la care nici unul nu a putut da un leac eficient, fie el medic naturist sau clasic. Mi-a spus, că metabolismul meu e aşa de încetinit, încât şi dacă nu voi mânca nimic, tot mă voi îngrăşa în continuare. În starea asta a mea nu zic, că nu îşi au contribuţia greşelile (exces,etc) din alimentaţia mea pe păarcursul anilor, dar mai mare parte o are stresul. Doctorul are părerea că este şi ereditară treaba şi că naşterile, fiecare în parte, au mai agravat situaţia, declanşând un dezechilibru hormonal în direcţie negativă. Bunica mea a fost la fel, deşi ea a lucrat până la bătrâneţe (79 de ani) muncă fizică grea: grădină, animale, piaţă, cărat, apă de la fântână, etc., ceea ce eu clar că n-o fac. Toate aste le făcea cu un singur rinichi. Ea spunea, că şi dacă bea un pahar de apă, se îngraşă de la ea, pt. că îi pică bine.
    Zsofi

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt foarte frustrată, când un bărbat se laudă (ca o realizare deosebită), cum că şi-a redus porţia de pâine de seară de la 4 felii la 2 şi berea de la 3 sticle/zi la 2 şi culmea, că se şi vede la burta lui după un timp acest efort extraordinar. Sunt perioade când mă întreb, ce-i aia pâine, dar tot degeaba. Aşa că, problema e foarte complexă.

    Sunt de acord şi cu partea psihică a "mângâierii" date de mâncare în loc de Dzeu, dar şi asta e greu de controlat, când eşti epuizat şi ţi se iveşte ceva bun în cale.
    Iar schimbarea stilului de viaţă ar fi foarte recomandată, dar în epoca telefoanelor mobile şi a internetului, când nici sera nu ai linişte de astea, e mai greu. Şi culmea, multe mesaje de ora târzie sunt şi urgente sau plăcute: prieteni, familia, care îşi permit să te deranjeze la ora asta, pt. că ştiu, că oricum nu dormi. Cum să nu-i răspunzi, când ţi-e dor de ei. Cu un email, un telefon ai umplut măcar un gol parţial, ce ar însemna o vizită făcută la ei, de care oricum nu ai timp. Răpitorii ăştia de timp (telefoane, internet) sunt neobservate, dar constante. Cred, că nervii noştri nu au fost create pentru atâta informaţie, atâta stres. Şi mama mea spune, că viaţa lor a fost mult mai simplă pe vremuri (o criză mondială prin anii 1938-1940, un al doilea război mondial, lagăre naziste şi de stil Gulag, oameni dispăruţi, naţionalizare, comunism, întuneric, foame, frică pt. că eşti credincios) şi că ne compătimeşte, cum putem trăi aşa: cu telefonul la ureche lângă volan, km mulţi făcuţi pe autostrăzi, supermarketuri în care te pierzi. Ea nici nu este atrasă să intre în ele, pt. că nu găseşte nimic. Mai bine umblă la piaţă. Mama mea nu e Măriuca de la munte, care zici că nu a ieşit în viaţa ei din sat. E farmacistă, care lucrează şi acuma, dă teste de capacitate permanent şi în ultimii 10 ani s-a mutat de la un servici la altul în 3 localităţi. Şi totuşi are părerea asta.

    Na, ajunge, pt. că am de lucru şi sună telefoanele. Şi ce e mai rău, am remuşcări la suflet, că-mi pierd timpul, cu ceva "neproductiv". Parcă eşti în competiţie: nu te poţi opri, chiar dacă ţi-ar face plăcere să mai admiri şi peisajul din jurul tău. Şi asta trebuie făcut forţat: să te rupi complet, mergi în concediu, pt. că acasă parcă nu ai linişte, nu te lasă ceilalţi, dacă ai vrea tu s-o faci. E un trend general, mişcat de cineva, ceva rău, dar mascat foarte atrăgător.

    E bine, nu e bine cum mă gândesc, nu ştiu. Acum asta simt. E o părere. Vă doresc mai mult succes, elan şi posibilităţi, de cum am avut eu până acum!

    Zsófi

    RăspundețiȘtergere
  5. O leaca de crucificare a corpului nostru nu strica (post) Isus o postit adesea..ca o vrut sau nu o vrut pentru ca era o perioada grea din punct de vedere a alimentelor. Sa nu uitam ca burta apare si prin faptul ca mincam chimicale in loc de mincare. Corpul cere hrana si noi ii dam chimicale. Suntem hraniti neechilibrat si simtim mereu foame. Dar sa nu scapam din vedere ca lupta noastra e tot una spirituala impotriva duhurilor si stapinirilor si nu impotriva (carnii si a singelui) care e coaja cu care suntem acoperiti in aceasta lume aidoma petalelor de trandafir. Cind le va venii sfirsitul vor cadea doar petalele dar fructul (duhul) nu se invecheste ci se reinoieste din zi in zi.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sugestie

    Sa aveti un telefon de serviciu si pe acela sa il inchideti dupa terminarea lucrurlui.

    Eu imi inchid telefonul mobil cate doua saptamani, nu moare nimeni.
    Si cand e deschis majoritatea timpului e pe silent, vad cine m-a sunat si cand am dispozitie (poate peste 2-3 zile raspund).

    Ce treaba e asta sa-ti intre in casa "musafirii" la orice ora?

    Cel mai bine comunic pe SMS.

    Sotul meu citeste o carte numita Gandesti asa cum mananci.
    Poate dupa ce o termina ma mobilizez si scriu cateva idei.

    Din ce mi-a povestit sunt foarte bune semintele. pestele, painea graham, dar astea cred ca le stiti si voi.

    RăspundețiȘtergere
  7. cred ca efortul fizic ajuta mult la arderile ce se petrec in organism; si ca sa nu credeti ca sunt partinitor, va spun ca am fost in ambele "tabere"; ca profesor, pana pe la vreo 26 de ani ,trebuia sa fac naveta, pana la 16 km zilnic- cu bicicleta- deh, saracia e un profesor deosebit; si nu s-a pus burta pe mine!
    dupa ce m-am casatorit, am realizat ca nu prea poti trai din salariul de profesor, asa ca de vreo 6 ani lucrez in constructii- ca doar salariul e dublu ca la profesori- si inca o data Cel de sus imi daruieste un stil de viata activ, asa ca nici o sansa cu burta, din nou:)
    un lucru trebuie spus- nu ca as fi eu "usa de biserica", dar cat timp esti in voia Lui Dumnezeu, el lucreaza toate lucrurile spre binele celor ce-L iubesc

    RăspundețiȘtergere